حمایت آمریکا از پیشنهاد امارات برای مذاکره در مورد جزایر سه‌گانه خلیج فارس
نوشته شده توسط : brezzers

جزایر سه گانه، به خصوص ابوموسی، تسلط ایران بر تنگه هرمز را افزایش می دهد

همزمان با بالا گرفتن دور تازه ای از تنش های لفظی میان ایران و امارات، آمریکا حمایت "دوباره" خود را از "راه حلی صلح آمیز بین امارات متحده عربی و ایران بر سر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک" اعلام کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا که ۱۷ آوریل منتشر شده، آمده است: " تلاش های امارات متحده عربی را در این خصوص مورد تایید آمریکاست و آمریکا از ایران می خواهد که به ابتکار امارات متحده عربی برای حل موضوع از طریق مذاکرات مستقیم، دیوان بین المللی دادگستری، یا هر مرجع مناسب دیگری، به صورت مثبت پاسخ دهد."

سفر رئیس جمهوری ایران به ابوموسی در هفته گذشته باعث اعتراض دولت امارات متحده عربی شد که نسبت به این جزیره، و دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک، ادعای ارضی دارد.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: "اقدام هایی نظیر دیدار احمدی نژاد، ریس جمهور ایران، از جزیره ابوموسی، تنها تلاش ها برای حل این مساله را تنها پیچیده تر می کند."

وزیر امور خارجه امارات در واکنش به سفر رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی گفته بود که اختلاف بر سر جزایر خلیج فارس امنیت جهانی را تهدید می کند.

واکنش وزارت خارجه ایران

پس از سفر آقای احمدی نژاد به ابوموسی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، که امارات یکی از شش عضو آن است، با انتقاد از این سفر، از موضع امارات حمایت کرده بود.

امروز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن رد مفاد بیانیه اجلاس اخیر وزرای خارجه این شورا در دوحه، این امر را دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران توصیف و آن را محکوم کرد.

آقای مهمانپرست گفت: "دوره اعلام مواضع غیر سازنده در بیانیه های شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی پایان یافته است."

او سفر رئیس جمهوری ایران به ابوموسی را مربوط به حاکمیت سرزمینی ایران دانست و افزود: "تعلق این جزایر به خاک ایران امری ثابت، لایتغیر و غیر قابل مذاکره است."

نمایندگان مجلس ایران: ادعای امارات واهی است

در همین حال، ۲۲۵ نماینده مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای، ادعاهای مجلس ملی اتحادیه امارات عربی متحده را "واهی و مردود" دانستند.

نمایندگان مجلس ایران در این بیانیه "تمامیت ارضی و حاکمیت ملی" بر جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی را "غیرقابل مذاکره" اعلام کردند ولی "برای تقویت مناسبات بین دوکشور و رفع سوء تفاهمات احتمالی"، از مذاکرات مستقیم و دوجانبه با دولت امارات استقبال کردند.

نمایندگان مجلس ایران، در بیانیه خود، سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی را در ادامه سفرهای استانی او و موضوع داخلی ایران دانستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "طرح ادعاهای واهی علیه جزایر سه‌گانه ایرانی از سوی امارات هیچگاه به حقانیت تاریخی و حقوق ملی کشور ایران نسبت به این جزایر به عنوان جزئی از خاک کشورمان خدشه وارد نمی‌کند."

در همین حال، امروز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، استاندار هرمزگان گفته است که همایش بین المللی روز خلیج فارس که هر سال در شهر بندر عباس برگزار می‌شود در سال جاری در جزیره ابوموسی تشکیل خواهد شد و میهمانان این همایش "از راه هوایی" به محل اجلاس انتقال می یابند.

پیش از این نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته بود که بر اساس مصوبه جدید دولت ایران، جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری تبدیل می شود که هدف از آن افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی به این جزیره است.

ابوموسی در حال حاضر در تقسیمات کشوری ایران جزو استان هرمزگان محسوب می شود.

روابط امارات متحده عربی و ایران طی سال‌های اخیر بر سر مالکیت سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس تنش آمیز بوده است.

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت‌الحمایه بریتانیا بود.

پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، این جزایر به کنترل ایران درآمد.

ایران می‌گوید این جزایر از نظر تاریخی به این کشور تعلق داشته است و در مقابل، امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این جزایر است.

ایران می گوید مالکیتش بر این جزایر قابل مذاکره نیست اما در عین حال برای گفتگو با امارات برای رفع آنچه سؤتفاهم ها خوانده، آماده است.





:: برچسب‌ها: عکس , خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 379
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: